Klantcase

Adoptie

Microsoft Teams

cloud

Managed Services

Goede adoptie houdt Jumbo Maritime wendbaar

Innoveren in de Microsoft cloud. Banner_klantcase_Jumbo_Maritime

Vijf jaar geleden besloot Jumbo Maritime, specialist in zwaar zeetransport en offshore installaties, dat IT ‘het verschil moest gaan maken’. Niet meer bezig zijn met de dagelijkse details van beheer, maar toegevoegde waarde bieden in werk- en salesprocessen. De IT-organisatie van Jumbo is op een missie om te zorgen dat Jumbo door hun ondersteuning de concurrentie te snel af is.

Image_klantcase_jumbo_maritime_01

Jumbo ontstond toen oprichter Hans Kahn op het idee kwam om zware transportschepen te gaan uitrusten voor het omgaan met lading die niet op pallets of in containers paste. Een keuze tegen de trend in, die in 1968 de maritieme transportwereld voorgoed veranderde. En het bedrijf is sindsdien nooit gestopt met innoveren.

 

IT als onderscheidende factor

En het is precies die innovatie die de IT-organisatie wil faciliteren. De gedachte is dat projecten, samenwerkingen en verkooptrajecten beter gaan als IT kan zorgen voor perfecte online samenwerking en goedlopende interne processen. De time to market en time to value van nieuwe diensten van Jumbo kunnen op die manier omlaag en de snelheid en de kwaliteit van de dienstverlening gaan omhoog.

De basis op orde

Maar ook de basis is belangrijk. Telefonie, digitaal samenwerken, thuiswerken, bestanden delen... De dingen die het ‘gewoon moeten doen’, voordat je aan innovatie kunt gaan denken. Of, zoals Carlo van der Stoep, IT-manager bij Jumbo, het zegt: “Als ik over innovatie wil praten, kan ik niet hebben dat iemand zegt: leuk verhaal, maar mijn telefoon doet het niet. Je komt dus uit op een soort two-tier IT, een landschap van twee snelheden. Aan de ene kant wil je vooruit, aan de andere kant ben je toch ook altijd met onderhoud bezig.”

Als ik over innovatie wil praten, kan ik niet hebben dat iemand zegt:
leuk verhaal, maar mijn telefoon doet het niet.

Adoptie? Geen probleem

Als organisatie is Jumbo al ver gevorderd op het gebied van digitaal samenwerken. Dat merk je vooral in adoptieprocessen. Zelfs grote veranderingen kunnen snel gaan bij Jumbo. Zie bijvoorbeeld het nieuwe Document Management System (DMS) dat we uitrolden. Dit DMS was de opvolger van een eerder systeem, dat ook al op SharePoint draaide. We verwerkten alle lessons learned uit dat eerste systeem in het nieuwe. Dat maakte het een echte stap vooruit voor de gebruikers, die bovendien al gewend waren aan SharePoint. Het adoptietraject kon dus kort zijn. Twee sessies van een uur, om precies te zijn.

Een hele organisatie die gewend is aan de cloud en meebeweegt met verandering... Dat is niet alleen een fijne klant om mee te werken, het is ook het levende bewijs dat adoptie altijd belangrijker is dan technische innovaties. Je kunt prachtige techniek uitrollen, maar als mensen er niet mee kunnen of willen werken lopen je projecten altijd moeizaam.

Image_klantcase_jumbo_maritime_03

Soepel thuiswerken

De vergevorderde cloud-adoptie hielp Jumbo ook in de coronacrisis, toen iedereen plotseling thuis moest werken. Jumbo doet grote projecten met veel grote bestanden en werkt daarbij ook intensief samen met externe contractors en met de klant. Daarom was er al veel eerder nagedacht over effectief delen van bestanden en data. De Microsoft cloud bleek daarvoor de juiste oplossing en toen de kantoren overal dicht moesten was thuiswerken dus nauwelijks een issue. Ook wij, als partner van Jumbo, merken dat de samenwerking online goed loopt.

GuestHub

Door de open, eerlijke en transparante sfeer is Jumbo voor ons een goede launching customer voor nieuwe oplossingen. Samen met Jumbo ontwikkelden we ons product Guest Hub door en haalden we de kinderziektes eruit. Een vruchtbare samenwerking, die ook positief en toekomstgericht bleef toen de eerste versies nog niet helemaal deden wat ze moesten doen.

Efficiency en nieuwsgierigheid

Image_klantcase_jumbo_maritime_02

Innovatie in IT is voor Jumbo geen doel op zich. De IT-afdeling richt zich, zoals gezegd, graag op het ondersteunen en verbeteren van het businessproces. Maar er is wel een programma voor het verkennen van technische mogelijkheden. Een eerste experiment met de HoloLens was een succes en leverde veel positieve reacties op uit de branche en van klanten. Hoewel projecten altijd tot doel hebben de efficiency van Jumbo te verhogen, is ook nieuwsgierigheid een belangrijke drijfveer. Het laten zien van innovatie en nieuwe technologie helpt natuurlijk ook bij marketing en recruitment.

Partnerstrategie

‘Houd ons niet te lang aan de praat, want wij zijn de halve IT-afdeling,’ grappen Van der Stoep en zijn collega, applicatiemanager Ralph Jansen, graag als ze samen in een meeting zitten. En het klopt. De IT van Jumbo voert zijn strategie niet alleen uit met veel visie en enthousiasme, ze doen het ook met heel weinig mensen. Dat vindt zijn oorsprong in een uitgekiende partnerstrategie. “Als je wendbaar wilt zijn, moet je met partners werken. Je wilt geen dagtaak hebben aan het in de lucht houden van je bestaande spullen”, stelt Jansen. Het meeste ‘dagelijks IT-werk’ wordt bij Jumbo dus door partners gedaan. Wij leveren zo met Portiva Managed Services dagelijks een bijdrage aan het soepel lopen van het bedrijf. Jumbo zet daarbij in op langdurige relaties met partners die qua cultuur goed bij het bedrijf passen en ook goed door één deur kunnen met andere partners. Dat maakt ons extra trots dat we al zo lang partner zijn met Jumbo. Die waardering is wederzijds. Jansen zegt het zo: ‘Er wordt echt geluisterd. Dat vind ik het belangrijkst. We kunnen heel open alles op tafel leggen en bespreken.'

Als je wendbaar wilt zijn, moet je met partners werken.
Je wilt geen dagtaak hebben aan het in de lucht houden van je bestaande spullen.

De toekomst van digitaal samenwerken

Begin 2021 waren we bij Jumbo voor een sessie over de volgende stap in thuiswerken en digitaal samenwerken. Microsoft Teams is binnen Jumbo nog niet breed in gebruik en videovergaderingen worden nog veel gedaan met Zoom en Cisco-hardware. Onze uitdaging is om die hardware, en de vele mobiele devices waar Jumbo mee werkt, te integreren met Teams. Dat wordt technisch nu langzaamaan mogelijk. Het verder uitrollen van Teams is in een eerste, verkennende fase. De adoptie neemt toe en mensen zijn er tevreden over. Teams wordt vooral gezien als een minder strak en gestructureerd alternatief voor SharePoint en het DMS waar je kunt samenwerken, communiceren en aan conceptdocumenten werken. Gebruikers krijgen dus veel vrijheid op Teams. Dat levert wel belangrijke vragen op, die we Jumbo de komen tijd helpen te beantwoorden: wat gebruik je waarvoor? Wanneer zet je iets op het intranet en wat kan op een openbare site? Wanneer gebruik je OneDrive, wanneer SharePoint en wanneer Teams?

Image_klantcase_jumbo_maritime_04

Power automate, Azure en verder...

Ook het verbeteren van bedrijfsprocessen gaat altijd door bij een ambitieuze club als Jumbo. Bij een eerste assessment vonden we binnen het bedrijf 20 flows die in aanmerking kwamen voor automatisering met Power Automate. Die zijn inmiddels allemaal afgerond. Ook in de cloud zijn nog stappen te maken. In de eerste fase is een aantal applicaties overgezet naar de cloud, zonder de applicatie zelf wezenlijk te veranderen. Deze ‘lift & shift’-aanpak heeft het voordeel dat je veel technische risico’s uitsluit door niet te veel aan de code te veranderen. Tegelijkertijd mis je een aantal voordelen van de cloud omdat je minder flexibel bent in op- en afschalen, onderhoud en het toevoegen van functionaliteit. In dit deel van de cloud-businesscase gaat Jumbo, samen met Portiva, de komende jaren nog veel winst halen.

Carlo_vd_Stoep_Jumbo_Maritime_rond


Carlo van der Stoep
Manager ICT
Jumbo Maritime

 

 Ralph_Jansen_Jumbo_Maritime_rond
Ralph Jansen
Applications Manager
Jumbo Maritime

 

Nieuwsgierig?

Wil jij ook dat IT het verschil maakt binnen jouw organisatie en een toegevoegde waarde biedt in werk- en salesprocessen? Neem contact met ons op!