Klantcase: Social intranet voor Ballast Nedam

Ballast Nedam: responsive, meertalig Valo intranet

Bouwbedrijf Ballast Nedam koppelt competitieve ambitie en een klantgerichte manier van werken aan ‘een slimme kijk op kostenefficiëntie, techniek, wereldwijde expertise en focus op operational excellence’. Dat krijg je niet voor elkaar zonder moderne communicatiemiddelen.

Portiva implementeerde bij Ballast Nedam Valo Intranet, een out of the box intranetoplossing. Valo is een compleet sociaal intranet op basis van Office 365, dat zonder maatwerk meteen inzetbaar is. Vahid Keshavarz, projectleider bij Ballast Nedam, vertelde ons hoe hij het project beleefde en hoe het er nu voorstaat met de implementatie.

 

Mooier, efficiënter en onderhoudsvriendelijker

De behoefte aan een nieuw en beter intranet leefde al lang bij Ballast Nedam. Keshavarz: ‘We hadden een oud intranet. Dat werd, en wordt, ook echt gebruikt: intern nieuws, vacatures… Als je iets hebt wat je iedereen wilt laten weten, dan gebruik je het intranet. Er zijn ook allerlei pagina’s voor medewerkers, waar ze bijvoorbeeld informatie en documenten kunnen delen met andere afdelingen. Maar het heeft een ouderwetse vormgeving, werkt mobiel niet goed en is erg ongestructureerd.

“Als je iets aan iedereen wilt laten weten, dan gebruik je het intranet.”

We zochten dus een oplossing die er beter uitzag en die efficiënter was in het gebruik. Onderhoudskosten waren ook een belangrijk punt. Het aanpassen en onderhouden van het oude intranet kost heel veel tijd. We zochten als vervanging een oplossing die veel minder onderhoud zou kosten.’

 

Gedetailleerde requirements

Ballast Nedam is een tech savvy bedrijf en toen Portiva benaderd werd, waren er al vrij gedetailleerde requirements. Keshavarz over het voortraject: ‘We wisten wat we nodig hadden. We hadden onze research gedaan en we wisten wat het beste bij onze organisatie paste. We hebben hier intern onze eigen ontwikkelaars en die hadden al heel veel uitgezocht.

“We zochten een systeem dat alle basisonderdelen had en waar we op verder konden bouwen.”

Valo als product kenden we dus ook al voordat we met Portiva spraken. Een sterk punt van het pakket vonden we dat het geen ingewikkeld, groot product was. Dat was wat we zochten. Gewoon een systeem dat alle basisonderdelen heeft en waar we eventueel op verder kunnen bouwen in de toekomst. Dat was precies wat we zochten.’

Logische keuze

‘Op basis van onze eisen hebben we een aantal bedrijven om een aanbod gevraagd. Drie daarvan voldeden aan onze eisen. Valo was in die zin geen unieke oplossing. Ook de andere aanbieders leverden wat we nodig hadden. Responsive en multilingual waren belangrijke punten voor ons, maar die waren in dit stadium allemaal geen issue meer. Iedereen die niet aan onze eisen voldeed was al afgevallen. Zijn we dus op de prijs afgegaan? Nee, zeker niet. We zochten een product dat voldeed aan onze wensen. Maar als je drie aanbiedingen hebt die passen bij je eisen, dan is het alleen maar logisch dat je degene kiest die je het minste kost. En dat was Portiva.’

 

Geen bericht is goed bericht

‘Geen bericht’ is meestal ‘goed bericht’ bij gebruikersfeedback op een intranet. Zo ging het ook bij Ballast Nedam. Een pilotgroep gebruikte het nieuwe intranet een tijd, terwijl Portiva de nazorg voor het project op zich nam. Keshavarz verklaart de relatief lange pilotperiode: ‘Configureren en het toevoegen van content kosten nu eenmaal tijd. We draaiden dus vrij lang het oude en het nieuwe intranet parallel. Nieuws ging in die periode naar beide intranetten en het nieuwe intranet werd gebruikt door een kleine groep. Uit die groep kwam geen fundamentele kritiek. We kregen wel opmerkingen, maar die waren vaak specifiek voor de wensen van die gebruiker. Er sprongen geen dingen uit, en niemand was negatief over Valo. Het werkt gewoon.’

Na de pilot- en nazorgperiode leverde de live-gang voor het hele bedrijf, zoals verwacht, geen problemen op. Inmiddels werkt bij Ballast Nedam iedereen dus naar tevredenheid met Valo. Keshavarz is positief over de samenwerking met Portiva: ‘Al met al was het een heel plezierig project. En onze relatie met Portiva zou best kunnen uitgroeien tot een structureel partnership.’ Voor zo’n partnership is, met het aangaan van een onderhoudscontract voor de Valo-omgeving, de basis gelegd.

Neem contact op voor meer informatie!

Stel direct je vraag

Neem contact op

info@portiva.nl

Coltbaan 4E
3439 NG Nieuwegein

+31 (0)85 - 489 1008

Meer informatie?