Klantcase: Social intranet voor Ballast Nedam

Ballast Nedam: responsive, meertalig Valo intranet

Bouwbedrijf Ballast Nedam koppelt competitieve ambitie en een klantgerichte manier van werken aan ‘een slimme kijk op kostenefficiëntie, techniek, wereldwijde expertise en focus op operational excellence’. Dat krijg je niet voor elkaar zonder moderne communicatiemiddelen.

Portiva implementeerde bij Ballast Nedam Valo Intranet, een out of the box intranetoplossing. Valo is een compleet sociaal intranet op basis van Office 365, dat zonder maatwerk meteen inzetbaar is. Vahid Keshavarz, projectleider bij Ballast Nedam, vertelde ons hoe hij het project beleefde en hoe het er nu voorstaat met de implementatie.

 

Mooier, efficiënter en onderhoudsvriendelijker

De behoefte aan een nieuw en beter intranet leefde al lang bij Ballast Nedam. Keshavarz: ‘We hadden een oud intranet. Dat werd, en wordt, ook echt gebruikt: intern nieuws, vacatures… Als je iets hebt wat je iedereen wilt laten weten, dan gebruik je het intranet. Er zijn ook allerlei pagina’s voor medewerkers, waar ze bijvoorbeeld informatie en documenten kunnen delen met andere afdelingen. Maar het heeft een ouderwetse vormgeving, werkt mobiel niet goed en is erg ongestructureerd.

“Als je iets aan iedereen wilt laten weten, dan gebruik je het intranet.”

We zochten dus een oplossing die er beter uitzag en die efficiënter was in het gebruik. Onderhoudskosten waren ook een belangrijk punt. Het aanpassen en onderhouden van het oude intranet kost heel veel tijd. We zochten als vervanging een oplossing die veel minder onderhoud zou kosten.’

 

Gedetailleerde requirements

Ballast Nedam is een tech savvy bedrijf en toen Portiva benaderd werd, waren er al vrij gedetailleerde requirements. Keshavarz over het voortraject: ‘We wisten wat we nodig hadden. We hadden onze research gedaan en we wisten wat het beste bij onze organisatie paste. We hebben hier intern onze eigen ontwikkelaars en die hadden al heel veel uitgezocht.

“We zochten een systeem dat alle basisonderdelen had en waar we op verder konden bouwen.”

Valo als product kenden we dus ook al voordat we met Portiva spraken. Een sterk punt van het pakket vonden we dat het geen ingewikkeld, groot product was. Dat was wat we zochten. Gewoon een systeem dat alle basisonderdelen heeft en waar we eventueel op verder kunnen bouwen in de toekomst. Dat was precies wat we zochten.’

Logische keuze

‘Op basis van onze eisen hebben we een aantal bedrijven om een aanbod gevraagd. Drie daarvan voldeden aan onze eisen. Valo was in die zin geen unieke oplossing. Ook de andere aanbieders leverden wat we nodig hadden. Responsive en multilingual waren belangrijke punten voor ons, maar die waren in dit stadium allemaal geen issue meer. Iedereen en die niet aan onze eisen voldeed was al afgevallen. Zijn we dus op de prijs afgegaan? Nee, zeker niet. We zochten een product dat voldeed aan onze wensen. Maar als je drie aanbiedingen hebt die passen bij je eisen, dan is het alleen maar logisch dat je degene kiest die je het minste kost. En dat was Portiva.’

 

Geen bericht is goed bericht

Bij de adoptie van een intranet is op het gebied van gebruikersfeedback ‘geen bericht’ vaak ‘goed bericht’. Zo lijkt het ook bij Ballast Nedam te gaan. Een pilotgroep gebruikt momenteel het nieuwe intranet. Keshavarz verklaart de relatief lange pilotperiode: ‘Configureren en het toevoegen van content kosten nou eenmaal tijd. We draaien dus het oude en het nieuwe intranet parallel. Nieuws gaat op het moment naar beide intranetten en het nieuwe intranet wordt gebruikt door een kleine groep gebruikers. Uit die groep komt geen fundamentele kritiek. We krijgen wel opmerkingen, maar die zijn vaak specifiek voor de wensen van die gebruiker. Er springen geen dingen uit. Er is in ieder geval niemand negatief over Valo, maar ik hoor ook niemand “awesome” roepen. Het werkt gewoon. 1 juni gaat het nieuwe intranet live voor iedereen en we verwachten dat dat goed zal verlopen.’

“Het was een heel plezierig project.”

Toekomstige relatie

Omdat het project, door zuiver toeval, een aantal teamleden met een Iraanse achtergrond had, werd het afgesloten met een Perzisch diner. Ondanks de goede samenwerking houdt Keshavarz wat de toekomst betreft een slag om de arm: ‘Vroeger huurden we bedrijven of freelancers in om bij ons te komen en te bouwen wat we nodig hadden. Of om bestaande oplossingen aan te passen aan onze wensen. Nu gaan we naar een model waarbij we complete oplossingen inkopen en gebruiken, zonder enig maatwerk. Hoe een toekomstige relatie met Portiva daarin past, moeten we nog zien. Maar het was een heel plezierig project. En onze relatie met Portiva zou best kunnen uitgroeien tot een structureel partnership.’

 

Neem contact op voor meer informatie!

Stel direct je vraag

Neem contact op

info@portiva.nl

Coltbaan 4E
3439 NG Nieuwegein

+31 (0)85 - 489 1008

Meer informatie?