Klantcase

Centraal platform voor meer rendement voor Zorgcirkel

Strategische keuze voor Microsoft SharePoint

De Zorgcirkel is specialist op het gebied van wonen, welzijn, zorg en preventie. Omdat er binnen de organisatie geen centraal informatieplatform bestond, konden interne en externe informatiestromen niet centraal worden begeleid en gefaciliteerd. Daarom begeleidde Portiva de Zorgcirkel in hun strategische keuze voor Microsoft SharePoint. Met het SharePoint platform hebben wij een publieke website, een extranet en een intranet gerealiseerd om de zorgverlening van de Zorgcirkel een commerciëler karakter te geven.

Verleiden

Op de internetsite worden alle diensten van De Zorgcirkel beschreven en aangeboden. De site verleidt potentiële cliënten of hun familie tot het afnemen van die diensten. Ze worden daarbij begeleid en kunnen met een digitaal contactformulier direct in contact komen met de medewerker van De Zorgcirkel die de gevraagde dienst kan verlenen.

Direct afnemen

Echter, er is nu de mogelijkheid een extranet te creëren waarop de cliënt kan inloggen. Binnen een soort ‘online shop’ voor zorgdiensten kan de cliënt het eigen dienstenpakket beheren en, bij afname van meerdere diensten, korting opbouwen. Het extranet wordt gekoppeld met diverse backend systemen die de gekozen diensten en services direct in werking stellen.

ZorgCirkel_1De oplossing

Op basis van SharePoint 2013 is on-premises een farm-architectuur opgezet met veel ruimte voor groei en verbindingen met de backend-systemen. Portiva heeft deze omgeving ingericht op een virtueel platform dat werd geleverd door Ictivity, de vaste IT-leverancier van De Zorgcirkel. Die cruciale samenwerking verliep bijzonder goed.

Op de nieuwe omgeving werden een test-, acceptatie- en productie-omgeving ingericht en geconfigureerd. Daarna bouwden we een basis-intranet. Daarop konden medewerkers algemeen nieuws delen en afdelings- en projectsites maken. Ook kregen ze toegang tot rijke zoekfunctionaliteit.

Publieke website

Daarna bouwde Portiva de publieke site samen met een extern designbureau en de mensen van De Zorgcirkel zelf. Vooral de toekomstige contentbeheerders speelden hierbij belangrijke rol. Portiva had de leiding en implementeerde het ontwerp. Wij realiseerden ook de technische oplossing en rolden die succesvol uit naar de acceptatie- en productie-omgevingen.

De website heeft koppelingen met diverse bronnen, zoals de vacaturedatabase. Deze data wordt dynamisch opgenomen in de website en automatisch aangepast aan de huisstijl.

Op de website zijn meerdere thema’s duidelijk vindbaar: Zorg, Wonen, Services, Thuiszorg, et cetera. Ieder thema heeft zijn eigen kleurenschema zodat de bezoeker altijd weet waar hij is op de site. Met toegankelijkheid is veel rekening gehouden. Zo is er bijvoorbeeld de mogelijkheid om de tekst groter te maken.

ZorgCirkel_2

De voordelen

  • Eén technisch platform, gedragen door bewezen technologie, gemaakt door de top leverancier Microsoft volgens Gartner, voor deze 3 genoemde doeleinden.
  • Eenvoudig content beheer op dezelfde wijze over de 3 doeleinden heen. Dit verbetert de adoptie, vermindert het aantal trainingsuren en verspreid de investering daardoor ook beter.
  • Eenvoudige koppelingen naar andere externe en interne systemen van De Zorgcirkel die de dienstverlening verbeteren naar de zorgafnemers toe.
  • Technisch beheer en optimalisatie wordt op een centraal platform toegepast.

De Zorgcirkel

De Zorgcirkel is specialist op het gebied van wonen, welzijn, zorg en preventie. Meer dan 3500 werknemers leveren deze diensten vooral aan ouderen. Daarbij werkt Zorgcirkel intensief samen met andere zorgaanbieders, huisartsen, ziekenhuizen, gemeenten, woningbouwcorporaties en cliënten- en patiëntenverenigingen.

Wil je meer weten over SharePoint?